Varför betyg i grundskolan?
Betyg i grundskolan är en del av skolresan, där elever stegvis får syn på sin kunskapsutveckling och får stöd att ta nästa steg i sitt lärande.
Vad är betyg i grundskolan?
Betyg i grundskolan är ett sätt att bedöma och följa upp elevernas kunskapsutveckling. I Sverige ges betyg från årskurs 6 till 9 i en skala från A till F. Sammantagen bedömning tillämpas vid betygsättning enligt skolverkets riktlinjer. Se skolverkets film över hur betygssättning går till. (Länken öppnas i nytt fönster) Syftet med betyg är att tydligt visa hur väl eleven uppfyller målen i läroplanen men också att motivera och ge riktning för fortsatt lärande.
På Pops Academy kombinerar betygssättningen med formativ bedömning där kontinuerlig återkoppling och framåtsyftande kommentarer hjälper eleverna att förstå sina styrkor, se utvecklingsområden och ta nästa steg i sitt lärande, enligt Lgr22.
Varför betyg i grundskolan?
Visa elevens kunskapsnivå
Betyg är ett sätt att tydligt visa hur väl en elev uppnått målen i läroplanen för respektive ämne. Det ger en översikt över elevens kunskapsutveckling och förståelse inom olika områden.
Ge vägledning
Betygen fungerar som ett verktyg för feedback. Både för eleven själv, för vårdnadshavare och för lärare. De visar vad eleven redan behärskar och vad som kan utvecklas vidare.
Underlätta framtida val
I årskurs 9 används slutbetygen som urval till gymnasiet, vilket gör dem viktiga för elevens fortsatta utbildningsresa. Betygen kan påverka möjligheten att komma in på ett visst gymnasieprogram.
Stärka dialogen om lärande
Betyg skapar ett naturligt underlag för samtal om lärandemål, studieteknik och motivation. Det ger lärare och vårdnadshavare ett konkret stöd i arbetet med att hjälpa eleven vidare i sin utveckling.
Så arbetar vi med betyg – med musiken som kraft
Vårt unika arbetssätt, Pops lektionsdesign, integrerar musik i alla ämnen för att fördjupa inlärningen. Vi vet att kreativitet och gemenskap hjälper elever att förstå och minnas – vilket i sin tur leder till bättre resultat och starkare självkänsla.
På Pops Academy:
- Är musik en naturlig del av skoldagen – även i matematik, svenska och NO.
- Arbetar vi ämnesövergripande för att eleverna ska se sammanhang.
- Får eleverna använda sin röst, instrument och kreativitet för att fördjupa lärandet.
- Skapas lust att lära – vilket speglar sig i elevens utveckling.
Vi startar läsåret 25/26 med självförtroende och nyfikenhet
Oavsett om det är första terminen i årskurs 4 eller sista året i grundskolan, ser vi det nya läsåret som en möjlighet att växa. Vårt mål är att varje elev ska känna sig sedd, trygg och inspirerad att lära och därmed också redo att kliva ut på livets scen med kunskap och självförtroende.
Vanliga frågor om betyg i grundskolan
När får eleverna betyg första gången?
I Sverige får eleverna sina första betyg i årskurs 6, och därefter varje termin till och med årskurs 9.
Hur påverkar betyg framtida skolval?
Betygen från grundskolan ligger till grund för gymnasievalet. Därför är det viktigt att skapa en trygg och motiverande miljö för eleverna, något som vi på Pops Academy lägger stort fokus på.
Hur kan musik påverka betyg?
Forskning visar att musikaliskt lärande kan öka kognitiv förmåga, koncentration, minne och kreativitet vilket i sin tur kan leda till förbättrade skolresultat.
Här finns vi
Pops Academy har idag två skolor i Sverige – välj skola nedan för att läsa mer om vad vi erbjuder.